 |
Am
în fatã o carte tulburãtoare. Dar asta nu e
nicidecum o surprizã; toate textele lui Ioan Mihai Cochinescu,
pe care le-am cunoscut de acum vreo douã decenii, au avut
asupra mea acelasi impact: dislocarea din obisnuintele unor lecturi
previzibile ca desfãsurare, tributare unor algoritme, fie
ele minunate, perfecte. Pânã la acest Tratat de Caligrafie,
autorul a "caligrafiat" proze scurte si un roman primite
cu entuziasmul descoperirii acelui "altceva" pe care-l
tot cãutau optzecistii (unii reusind, altii ba). Primul lucru
pe care te obligã sã-l refuzi proza cochinescianã
este acel "ei, si?" lipsit de uimire. În fond, autorul
caligrafiazã realitatea. În "Visul de iarnã
al Izabelei", toposul timisorean este recognoscibil - convietuire
de populatii amestecate: români, nemti, unguri, sârbi
-, întâmplãrile-relatiile firesti, pânã
la un punct. Dar atunci când totul intrã într-un
vârtej care urcã derizoriul în simbol, se schimbã
sensul si ritmul curgerii timpului, spatiul însusi devine
pulsatoriu, creste si cade (decade) dupã o partiturã
imprevizibilã. Aparent, aleatoriul pare a se înstãpâni
asupra comportamentului personajelor care îsi exhibã
singurãtatea si singularitatea. Rezultã un alt teritoriu,
populat de altfel de vietãti, pentru care fantasticul e stare
de fapt. Ecouri marqueziene si urmuziene circulã în
surdinã, un backround care dizolvã orice stranietate.
Acelasi tip de "caligrafiere" rãmâne prezent
si în culegerea de "eseuri în miniaturã"
publicatã de Noel Computers si Biblioteca Judeteanã
"N. Iorga" din Ploiesti în 2001. Recursul la realitatea
fizicã si, concomitent, la realitatea livrescã pentru
a le interpreta si a le cãuta sensurile (cel mai adesea morale)
se face prin cufundarea, cu spaimã, în memorie. "Am
gândit acest Tratat de Caligrafie, înfrigurat de spaima
unei amnezii generalizate. Nu e nimic premonitiv în monstruozitatea
acestui gând. Realizam, doar, cã tocmai asta se întâmpla,
tocmai desãvârsirea proiectului de amneziere a unui
popor. Am decis, atunci, sã descriu moduri prin care nu se
poate uita! (Rãtãcind prin patria amneziei). Întâlnirea
cu Sergiu Celibidache, cãlãtoria la Frankfurt, ("Totul
e caligrafie, prietene! [
] o doamnã avea sã-i
ofere douã garoafe rosii liderului din opozitie, folosindu-se
de mâna stângã. Cu dreapta i-a înfipt un
pumnal în gât. [
] Sângele liderului curgea
ca dintr-o artezianã. Femeii i s-a fãcut rãu
pentru cã femeilor li se face rãu când vãd
sânge"), omniprezentul Platon, Berlinul, Revolta (!)
din decembrie 1989, pauperitatea, Îngerul, arderea manuscriselor,
Andrei Serban cu fata plinã de sânge, Szczeczin si
Gdansk, Venetia ("eu nu am altã solutie decât
sã scriu cãrti"), Octavian Paler, Nicolae Manolescu
("durerea prezentului se defineste în frica de viitor"),
Parisul, desigur, scriitorii postmoderni la Stuttgart, Vittorio
de Sica, Goran Bregovici si fotografia lui Ion Pãtrascu Stan,
Monica Lovinescu, Nino Stratan, Mircea Cãrtãrescu,
Timisoara, Timisoara, Timisoara, Ploiesti
"Memoria este
aceea care ne construieste", ne asigurã d-l Cochinescu
si recunoaste în amintirile sale transcriindu-le drept praguri
de trecut si spunându-ne povestea pãienjenisului de
întelesuri pierdute sau (re)gãsite. Cartea e scrisã
cu patimã, cu o datorie a eliberãrii. Este, aici,
pregnantã, întreaga personalitate complexã a
autorului: autorul de filme (premiat la Hirosima când avea
doar 16 ani), fotograful artist, profesorul de muzicã si
eseistul, prozatorul cu lecturi fulminante (cuvânt folosit
de Mircea Cãrtãrescu în prezentarea volumului
"Visul de iarnã al Izabelei") în cenaclurile
bucurestene ale anilor '80, premiatul Academiei Române si
Uniunii Scriitorilor, vesnicul nemultumit de ceea ce este, de ceea
ce face, de ceea ce existã în jurul sãu, înfometatul
de experiente noi în realitatea "realã" si
în realitatea virtualã, cel care tinde spre absolut,
dar recunoaste cã "fiecare îsi poate imagina ceva:
un lucru. Dar nu Lucrul".
Dar, oare, ce este mai important? Atingerea scopului sau Drumul
pânã la acesta? Intentionat sau nu, Ioan Mihai Cochinescu
"caligrafiazã" o seamã de rãspunsuri,
constient cã numãrul lor este nesfârsit.
Florin
DOCHIA
|