1.Credeti
ca exista un "spirit câmpinean"?
2.Care
sunt, în opinia dvs., cele mai importante cinci momente ale
spiritualitatii câmpinene?
Raspund:
Constantin Trandafir, Viorel Cernica, Silviu Dan Cratochvil, Emanoil
Toma
Constantin
Trandafir:
1. Prin extindere, exista un tip specific de spiritualitate
care apartine unei anumite zone. E ceea ce se numeste "genius
loci" (geniul - spiritul locului). În acest sens, bineînteles
ca exista, cum spuneti, un "spirit câmpinean". E
greu de caracterizat în coordonate stricte si foarte pe scurt.
Oricum, fortând lucrurile, sa admitem ca "spiritul câmpinean"
apartine, contextual, celui valah-muntean, vivace, întreprinzator,
acuzat de ceva superficialitate, chiar si în politica unde
se manifesta cel mai energic; preponderent jovial, predispus oarecum
spre solemnitati sincere ori bine ticluite, cu predispozitii superlativiste,
adica, altfel spus, cu un spirit critic diminuat. Câmpineanul
este, prin natura, un apolinic si extrem de prietenos, de o curiozitate
aproape frivola, colocvial si confratern. Câmpineanul se arata,
de pilda, tare intrigat daca nu-l cunosti pe domnul Cutare, care
îndeplineste functia cutare, e vecin cu X, var primar cu Y
etc., etc. "Spiritul câmpinean" se mândreste
cu "intelectualitatea" câmpineana (cica se afla
foarte multi intelectuali pe metru patrat), dar acest numar (amplificat)
este, de fapt, o cantitate obisnuita, nu mai mica sau mai mare decât
în alte locuri.
2. De ce numai cinci? Dar, hai sa respectam, iarasi, regula
jocului. Un prim moment al spiritualitatii câmpinene este
cel de la întemeierea orasului pâna în secolul
al XIX-lea, inclusiv. A fost mai mult un timp al constituirii si
al definirii identitatii, mai putin spiritual în acceptia
proprie a cuvântului, si mai mult existential, socio-economic.
Câmpina si-a descoperit petrolul subteran, apele termale si
soarele mai luminos decât oriunde în spatiul carpato-danubiano-pontic.
Al doilea moment a fost acela, cu deosebire fast, când pe
platoul însorit al Câmpinei au poposit oameni de înalta
spiritualitate: B.P. Hasdeu, N. Grigorescu, Dr. C.I.Istrati etc.
Pe vremea aceea veneau pe aici Alecsandri, Bolliac, Ion Ghica, I.L.
Caragiale, George Cosbuc, Alexandru Vlahuta, Delavrancea etc. În
al treilea rând, tot un moment plenar a fost cel din perioada
interbelica, poate timpul de vârf al spiritualitatii câmpinene:
Geo Bogza, Al.Tudor-Miu, Constantin Stelian, Simion Stolnicu, Eugen
Jebeleanu. Cu publicatia URMUZ, se poate spune hotarât ca
avangardismul românesc s-a consolidat la Câmpina. Este
o etapa sincrona cu întreaga spiritualitate româneasca
si
europeana. Al patrulea moment este cel din perioada comunista,
când spiritul câmpinean, în esenta lui, nu a putut
fi strivit, cu toata greutatea cenzurii si în ciuda draconicului
dirijism. Si, în fine, al cincilea moment în cronologia
acestei "spiritualitati" se edifica astazi, în libertate,
cu publicatii, televiziune, radio, autori de carti mai mult sau
deloc sponsorizate, un volum despre "prezente spirituale câmpinene",
permanentizarea Concursului de creatie "Rosu Vertical",
dar si o Antologie a poeziei câmpinene de la origini pâna
în prezent, de mult alcatuita, de mult platita si înca
needitata, doar o singura librarie de carti, plus o taraba, cu cititori
din ce în ce mai putini, care tind sa egaleze degetele de
la doua mâini. Deocamdata, spiritualitatea câmpineana
pare sa se sufoce sub apasarea politicianismului de tranzitie, afacerismului
abject, imposturii care genereaza incultura agresiva. Sunt, totusi,
forte care vor reusi, negresit, sa stopeze expansiunea valului ucigas
de spiritualitate.
Viorel
Cernica:
1. Exista un aer curat câmpinean, o atmosfera umana elevata,
care au atras, în timp, câteva spirite solitare. Câmpina
nu pare a fi un mediu optim pentru un spirit transindividual, pentru
proiecte si ideologii culturale cu valoare non-locala sau pentru
"avangarde" fel de fel. Singurul proiect cultural câmpinean
care ar fi putut râvni la un astfel de statut, revista de
nuanta avangardista "Urmuz", l-a avut drept realizator
pe Geo Bogza, scriitor convins ca "provincia omoara".
Exista, de asemenea, un spirit conventional câmpinean, potrivit
pretentiilor culturale medii, proprii unei comunitati civilizate,
si amabil, chiar binevoitor, cu încercarile izolate de spargere
a "canonului provincial".
2. Cred ca putem vorbi despre o istorie destinala a comunitatii
câmpinene, alcatuita din momente culturale ce nu se gasesc
în alta parte si în lipsa carora Câmpina ar fi
cu totul altfel. Iata astfel de momente. Primele doua, în
ordine istorica, sunt reprezentate de stabilirea, aici, a lui B.P.
Hasdeu si a lui N. Grigorescu. Alt moment ar fi împamântenirea,
în perioada interbelica, a unei multimi de "specialisti
în petrol", împreuna cu familiile lor. Oameni cu
carte, acestia au potentat cultural viata câmpineana. Semnificativa
în aceasta istorie destinala ar fi, cred, o prejudecata nobila
pentru câmpineni, cu circulatie larga în anii '70-'80,
referitoare la concentratia mare de intelectuali din aceasta urbe.
Este vorba despre o chestiune statistica. Dar o consecinta a acestei
prejudecati, anume orgoliul câmpinenilor, a luat chip cultural.
Iata-l si pe-al cincilea moment: ultimele zile ale lui decembrie
1989, primele zile ale revolutiei, când oamenii de cultura
ai Câmpinei au uitat de singuratatea lor si de rivalitatile
dintre ei si si-au asumat, împreuna, o misiune culturala:
editarea unei reviste - "Evenimentul social si artistic"
- în raza careia se afla si astazi viata culturala câmpineana.
Silviu
Dan Cratochvil:
1. (Întrebarea este incitanta. Ea poate stimula multe
discutii, multe raspunsuri) Da! Dupa opinia mea, el s-a format,
cred, în perioada anilor exploatarii moderne a petrolului.
Cum? Prezenta a sute de oameni de nationalitate germana, engleza,
olandeza, poloneza ori franceza în viata unui oras de 10-13.000
locuitori, cu o pregatire superioara, civilizati, culti, sportivi,
au influentat în mod benefic pe localnici. În multe
case se vorbea engleza, franceza ori germana, ca si pe strada, de
altfel.
Câmpinenii au avut multe de învatat de la acestia, ei
le-au devenit model. Astfels ca s-a creat un sentiment de mândrie
în constiinta lor, ca apartin unei societati alese, elevate.
Consider ca se formase "un spirit al cetatii" de care
se tot vorbeste.
Din punctul meu de vedere, vorbind la figurat, însasi "terasa
Câmpina" pe care este asezata localitatea, mult mai ridicata
decât relieful înconjurator, poate fi asemuita cu o
fortificatie si poate ca a contribuit la formarea acestui spirit
câmpinean.
Câmpina, în anii interbelici, ducea o viata dupa model
occidental, în special petrolistii. Servicii bune, bine retribuite,
magazine bine aprovizionate, teatre (veneau aproape saptamânal
trupe de la Bucuresti ori din alte orase), concerte, filme, se facea
sport.
Azi, cred, s-a diminuat mult acest spirit al cetatii. De aceea,
consider ca tineretul trebuie sa-si cunoasca trecutul, radacinile,
trecut de care ei pot fi mândri. Acest spirit poate fi refacut
încetul cu încetul.
2. a) Însasi atestarea documentara a localitatii -
acest adevarat act de nastere din 1503, consider ca ne creeaza celor
de azi un sentiment de mândrie ca apartinem unei cetati vechi
de 500 de ani. b) prezenta bisericii ortodoxe, atestata aici înca
din 1640, ca si a celei catolice, la sfârsitul secolului XIX,
alaturi de cea evanghelica si ceas mozaica dovedesc ca pe aceste
locuri, de-a lungul anilor, s-a dezvoltat o comunitate plina de
respect reciproc, de toleranta. Nu s-au semnalat în istoria
localitatii frictiuni între nationalitati, cu toate ca au
existat incitari. c) prezenta în viata orasului a celor trei
mari spirite de talie nationala si chiar mai mult: Grigorescu, Hasdeu
si Istrati. d) existenta celor doua case memoriale Hasdeu si Grigorescu.
e) întemeierea liceelor teoretice D.B. Stirbey (în 1919)
si Iulia Hasdeu (în 1923) pe portile carora au iesit generatii
de absolventi ce au facut cinste orasului, ca si tarii, în
diferite locuri în lume. f) prezenta Institutului de Cercetari
în Petrol, prin oamenii de valoare pe care i-a avut si îi
are, a contribuit la formarea spiritului local.
Emanoil
Toma:
1.Da! Spiritul câmpinean e întruchipat în
toti oamenii de cultura ai orasului. Ma bucur ca printre ei, profesorul
Togan a inclus si numele meu. (în "Prezente spirituale
câmpinene").
2.Hasdeu, Istrati, Grigorescu, profesorii Balu si Trandafir,
si, bineînteles, Emanoil Toma.
|