Discutia
despre preeminenta obiectului asupra subiectului ori invers a consumat
mult timp si multe pagini scrise, argumentul cel mai spectaculos
pãrându-mi-se acela care pleacã de la cuvintele
biblice «la început a fost cuvântul», prezent
în teoria limbajului (H. Wald), de la care se poate ajunge
la afirmatia exclusivistã «existã doar ceea
ce numim». Înclin, eu însumi, spre a accepta cã
nu putem da nume decât la ceea ce existã materie,
fenomen, inventie, idee acceptând chiar si concomitenta.
De aceea, atunci când s-a vorbit (scris) despre «enclavizarea
culturalã», a trebuit sã înteleg cã
termenul viza o situatie a prezentului care cursese, nu demult,
în trecut ori un pericol iminent ce plutea asupra stãrii
actuale. Într-un dialog purtat în urmã cu mai
bine de un an, scriitorul Eugen Uricaru îmi spunea, pe aceastã
temã: «Dacã ideile nu circulã, dacã
limba se închide într-o zonã bine determinatã,
izolatã, dacã oamenii cred cã ei devin buricul
lumii, pentru cã, neavând contact si comparatie, e
normal sã facã contact si comparatie între ei,
în acel moment noi pierdem bunul cel mai de pret, ceea ce
se cheamã chintesenta unitãtii nationale, care este
constiinta culturalã comunã româneascã.»
Fãrã a absolutiza pericolul, nu pot sã nu constat
cum, concomitent cu recunoscuta crizã a circulatiei cãrtii
si revistelor de culturã (si, poate, chiar din cauza ei),
se instaleazã tot mai evident o împãrtire pe
«zone de interes» a autorilor si a comentariilor despre
cãrtile lor. Li se mai spune «grupuri» sau «grupuscule».
Unii chiar si-au apropriat titlul, vezi Grupul de la Târgoviste,
Grupul de la Ploiesti
Conotatiile sunt, adesea, pozitive,
voind determinarea unor directii comune de creatie ori de gândire.
Însã, modelul a proliferat, ducând, uneori, la
cãderea în derizoriu. Pe lângã grupurile
«recunoscute» de istoria literarã, rãsar
în umbrã grupuri constituite pe interese comune de
impunere si acaparare a unor publicatii, fonduri, locuri în
«prima linie» a actualitãtii literare, de afirmare
a operei personale prin omniprezenta comentariilor acesteia si/sau
opiniilor autorului despre orice subiect la modã. Dar, ca
aceastã încercare sã reuseascã, aglomeratia
nu trebuie sã fie mare în câmpul cultural. Astfel,
gãsim, de exemplu, cam aceleasi nume exprimându-se
în mai multe publicatii, despre acelasi subiect, fãrã
a aduce nimic nou ca viziune ori, mãcar, ca expresie; o infecundã
si iritabilã iteratie. Citim recenzii sau cronici literare
la cãrti ai cãror autori au comentat ei însisi
volumele recenzentului (cronicarului). Eu scriu despre tine, tu
scrii despre mine uneori chiar în acelasi numãr
de revistã. Nu e interzis, vai de mine, dar nu e totdeauna
moral, mai cu seamã când laudele curg «fãrã
satiu», ca sã reiau o minunatã zicere a lui
Emil Botta. Asa se face cã, dacã locuiesti (si scrii)
într-o localitate (eventual ruralã) departe de locatia
unei reviste sau edituri, calea spre ochiul si curiozitatea cititorului
este tare îngustã. Iar, dacã ai strãbãtut-o,
cartea ta nu va suscita nici un comentariu, fie pro, fie contra.
Cel mult, va apãrea la rubrica intitulatã «cãrti
primite la redactie». Primite si ce? Cine le citeste cât
de cât profesionist? Cine le recomandã (sau nu) cititorilor?
Atunci, totul se reduce la schimbul în interiorul «grupului»
(de prieteni, de rude, vecini, colegi de suferintã).
Atunci, apare o «constiintã culturalã»
falsã, lipsitã de criterii axiologice veritabile.
Ideile, fie si valoroase, nu circulã. Dacã nu circulã,
nu existã. Si se întâmplã, cum s-a mai
întâmplat, sã aparã în altã
parte ca fiind noi. (Celebra operã a lui Stefan Odobleja,
re-descoperitã prea târziu, poate fi un exemplu revelator,
între prea multe altele.) Se întâmplã ca
în interiorul aceluiasi spatiu geografic (oras) grupurile
sã nu comunice Bucurestii si Iasii sunt exemple notorii,
nici Clujul nu pare «nevinovat», chiar dacã-si
clameazã «ardelenismul» (cam la fel de enclavizator
).
Mã tem cã toate acestea sunt semne ale unei instinctive
încercãri de apãrare fatã de tãvãlugul
nivelator al globalizãrii si multiculturalitãtii cerute
de teoria «corectitudinii politice». Postmodernitatea
aduce cu sine si asa ceva, odatã cu paradoxul afirmãrii
valorii individuale prin masificare la nivel social. Creatorul are
a se salva pe sine doar în interior si va iesi cu teamã
la schimbul cu ceilalti. Iar ceilalti vor fi mereu mai putini.
Florin
Dochia
|