Scriu,
adica stau la coada la dezastre. Fara ele, pagina ar ramâne
alba. Si în toate povestile, de la caderea Troiei la spulberarea
orasului Macondo, de la Cartagina la Hirosima, de la Ghilgames la
Hamlet, de la Oedip la Mâskin, nu cautam altceva. Iar scriitura
este cu atât mai sugestiva, cu atât dezastrul este mai
spectaculos. Sa ne bucuram, deci, ca Zorba. Dar câte dintre
scriiturile lumii ne învata sa dansam la poalele vulcanului?
O, pasa, secol XX, cât de darnic ai fost cu noi într-aceste
apologii traite si scrise, scrise si traite (ce a fost mai întâi?)
ale distrugerii universale! Aproape nu mai putem supravietui fara
ele. Presa, televiziunea, le vâneaza cotidian si ni le furnizeaza
calde la micul dejun, unde le consumam cât sunt înca
proaspete. Si repede, pentru ca nu se stie ce va mai interveni,
nu avem prea mult timp de comentarii. Literatura hipermimetica a
transformat realitatea într-un text secund (ca ordine) si
secundar (ca importanta) pe care-l descifram doar prin raportare
la textul prim care este, de fapt, cel imaginar al literaturii.
Cu adevarat "s-a întors masina lumii"! Experientele
cele mai personale capata si ele aceeasi configuratie. Îsi
construiesc propriul univers concentrationar, atunci când
istoria ne-a ferit de unul dintre cele reale. Suntem realmente bântuiti.
Le numim fantasme, dar sunt realitati psihice si existentiale dincolo
de care aproape nu mai este de imaginat literatura. Nu mai are cautare?
Ma închid în închisoarea mea particulara de litere,
mai întâi aproape în joaca, o timida încercare,
sa vad cum e, apoi
e prea târziu, nu mai am scapare,
lacatele au pocnit deja, peretii sintaxei s-au înaltat brusc
inaccesibili, sunt condamnat pe viata.
Scriitorii nu traiesc dezastrele, ei le inventeaza. Avea dreptate
acela care a spus ca razboiul Troiei n-a avut loc decât în
mintea lui Homer. Este o nepermisa relativizare? Sunt culpabil?
Întrebarile acestea în cascada sunt ele însele
semnele dezastrului. Dar parca nici o certitudine nu este mai departe
de pacea începuturilor decât vaicareala în care
s-a transformat literatura ultimelor doua secole. "Scriitura
a dezastrului", ea nu îsi mai propune nici o functie
soteriologica. În cel mai bun caz, una purgativa, defulatorie
si atât. Mi se pare enorm de putin. Pe cât de greu de
tradus în scriitura. La ce bun, atunci, scriitorii într-o
epoca istorica în care imaginatia dezastrelor a fost cu mult
depasita de realitate? Sau a fost anticipata? Este greu de hotarât.
"L'écriture du désastre" si-a schimbat sensul
în a doua jumatate a secolului XX. Se reinventeaza o noua
responsabilitate fata de cuvânt. Ideologiile nu sunt altceva
decât cimitire ale limbajului. Cosciuge uriase, piramide ale
limbajului care se întepeneste, mortificat, dând iluzia
perenitatii. Sfârsitul clamat al ideologiilor înseamna
eliberarea limbajului, redefinirea artei, finalizarea fara scop
a esteticului într-un scepticism absolut; arta nu poate schimba
nimic dar poate distruge totul. Paradox asupra caruia cuvintele
întârzie pâna la completa scuturare de sine. Neputând
exista limbaj neaservit, ne întrebam mereu: cui? Si tot scormonim
în interiorul lui, încarcam cu sens si lungile intervale
de tacere, pentru a construi o ipoteza de Sens din totalul acestor
plinuri si goluri mereu partiale. O mâna de nostalgici mai
stiu despre o literatura care credea în sens, îl reproducea
cu fidela constiinciozitate, nu îl provoca, îl respecta.
Era o literatura fara goluri, chiar daca nici ei nu-i lipsea viziunea
catastrofelor. Mai mult chiar, aceasta literatura a inventat tragicul
si este chiar singura care este cu adevarat tragica, fara contaminari.
Sar din nou în timpul prezent. Ma opresc în fata inventiei,
a fictiunii, a jocului suveran de cuvinte. La atât ne-am redus.
Imagini. Imagineaza-ti! Nietzsche scriind despre putere si despre
nihilism. O întemeiere a scriiturii pe o contestare a tuturor
valorilor. Ignorând suveran o contradictie în termeni,
în masura în care scriitura este prima valoare ontologica.
Desfasurarea unui gând pâna la capatul lui se shimba
în fondul iluminarii. Contemporani cu toate dezastrele, ne
consolam ca ele pot fi citite. De ce salvam dezastrele de uitare?
Ca pe o comoara. Fara rest. Scriu fara sa realizez întemeierea
peste timp a unui destructiv reminiscent. M-a fascinat întotdeauna
forta de seism a cuvintelor (cel putin tot atât ca si forta
lor ziditoare), dar mai ales fascinatia pe care aceasta forta o
exercita asupra oamenilor. Ei sunt atât de mândri de
a-si arunca unii altora aceste focoase nucleare neamorsate! Ma gândesc
la explicatia ultima a Turnului Babel: poate ca blestemul care l-a
darâmat consta tocmai în a face cuvintele sa-si acumuleze
prin timp toate nenorocirile pe care le-au comis. Sa devina din
ce în ce mai periculoase, pe masura ce raspunderea noastra
fata de ele scadea exponential. Ne întâlnim aici cu
un interesant paradox: în vremurile "mentalitatii mitice",
pe când oamenii chiar credeau în forta energetica a
cuvintelor, acestea erau mult mai "blânde", acumulasera
în semantica lor doar o infima cantitate de rautate. Pe când
în vremile noastre pozitiviste si non-metafizice, usurinta
cu care logosul darâma este atât de mare, încât
ea trece ca si neobservata. Pâna si ruinele noastre au ajuns
metafizice, inefabile, inobservabile, chiar si cele cutremuratoare,
de la cutare oras distrus de un razboi inter-tribal pâna la
turnurile Gemenii, toate au un aer supra-realist, ele ne sunt transmise
în direct si tocmai de aceea nu au pic de realitate. Cuvintele
au devenit suficient de puternice încât sa fagociteze
complet realitatea. Si cine este mai pretios general prizonier în
lagarul cuvintelor, daca nu scriitorul? Singurul responsabil de
uzura si de puterea uzurpatoare a cuvintelor fata de realitate.
Stau la coada la dezastre. Nici un fel de literatura, nici macar
critica literara nu pare a se mai putea naste în afara unui
continut cioranian de disperare. Ceea ce o face de la început
prea legata de un anume continut psihologic si mai putin de inspectia
severa a luciditatii. Chiar daca, dupa Camil Petrescu, luciditatea
era cea care provoca dezastrele. Impresie absolut falsa, ea doar
le face vizibile în nesfârsite discursuri. Nu exista
apocalipse dincolo sau dincoace de cuvinte. Ci numai în interiorul
lor. Trebuie sa învatam cum se transporta aceste corpuri radioactive.
Nu trece în cuvânt decât ceea ce îmi marcheaza
defavorabil destinul. Numai de acolo apare Povestea. Scriu, ca si
când as urla, cum zice cineva. Indiferent de cine ma aude,
indiferent daca ma aude cineva. Fiindca, pe cât este de mare
aglomeratia la scrisul despre apocalipsul cotidian, pe atât
este de coplesitoare tacerea celor care ar trebui sa citeasca aceste
cuvinte. Nimeni nu este dispus sa le ia în serios. Sunt numai
cuvinte. Atât si nimic mai mult. Paradoxul de a încerca
sa dai stralucire sfârsitului prin cuvinte lustruite, pentru
a-i face pe ceilalti sa-l vada. Nu stiu, pâna la urma, daca
eu sunt cauza, provocatorul, daca numai îl difuzez spre cei
ce nu stiu sa vada, daca îl pot combate sau preveni prin bietele
mele cuvinte. Pot fi toate acestea, si înca multe pe deasupra.
De aceea raspunderea scriitorilor a devenit atât de disproportionata,
ei par mai vinovati decât faptuitorii directi. Scriu si mi-am
lasat deja rând. Undeva, precis, "se da" un dezastru.
Pâine calda pentru pagina de mâine. Din care eu si cititorul
ne vom împartasi frateste, muscând din parti diferite.
Iar în timpul cinei noastre de taina ruinele din jur se vor
ridica spre soare, râzând
|