Bogdan
Petriceicu Hasdeu pare a fi a intrat de mult în istoria provinciala
a culturii românesti, daca tinem seama de receptarea operei
sale la nivel de atitudine critica. În afara elogiilor circumstantiale
si a simpozioanelor ocazionate de diferite sarbatori, la care cei
care iau parte se lustruiesc pe ei însisi, nu pot fi retinute
fapte semnificative în sensul unei legaturi a culturii noastre
actuale cu opera lui Hasdeu. Oricum, el nu mai apare astazi asa cum
aparea în perioada interbelica, atunci când Mircea Eliade
socotea ca publicarea operei sale constituie o necesitate pentru cultura
noastra. E fireasca noua atitudine? Este ea îndreptatita, daca
ne raportam la potentele culturale ale operei hasdeiene, sau e vorba
doar despre o deplasare, provizorie, a accentelor hermeneutice, deplasare
de care este raspunzatoare îndepartarea noastra - printr-o sensibilitate
a carei valoare merita a fi discutata - de creatorii socotiti odata
semnificativi? Desigur, receptarea unei opere nu este un fapt automat;
traditia cere, pentru a deveni eficace, o anume participare. Suntem
atât de deschisi încât sa revenim asupra operelor
care au dat, odata, consistenta culturii românesti? Raspunsuri
la astfel de întrebari încearca sa construiasca si autorul
cartii pe care o prezentam, nevizând însa întreaga
opera a lui B.P. Hasdeu, ci aplecându-se cu interes asupra unei
anumite parti a acesteia.
Gherasim Rusu-Togan observa, pe buna dreptate, "pâcla"
ce pluteste peste imaginea acestei opere, ca si peste aceea a personalitatii
lui Hasdeu. El socoteste ca pâcla aceasta este mai deasa atunci
când e vorba despre contributia lui Hasdeu la cunoasterea culturii
noastre populare si la lamurirea rosturilor acesteia dincolo de spatiul
sau propriu. Desigur, ne putem întreba daca aceasta parte a
operei cheama mai mult decât alta la reevaluarea întregului,
sau daca nu cumva tocmai interesele speciale ale autorului acestei
carti l-au dus în acest loc. Numai ca felul în care este
construit discursul devine proba pentru ideea posibilitatii de a re-compune
opera în cauza pornind tocmai de la acest fragment. De fapt,
Rusu-Togan are grija de a formula, deseori, sensuri potrivite "lucrarii"
întregi a lui B.P. Hasdeu în cultura noastra. Primul capitol,
Profil fragmentat, cu deschidere catre magie, mister si stari ezoterice
si cel de-al doilea, Germinatiile începuturilor, descriu copilaria
si adolescenta lui B.P. Hasdeu, semnalând elementele semnificative
ale "motivatiei" care întemeiaza demersul sau stiintific
si literar. Autorul conchide: "aceasta prima etapa din viata
lui B.P. Hasdeu nu-i o simpla ucenicie pentru ceea ce va da în
viitor, ci este un tot închegat, oferindu-ne posibilitatea de
a-i descoperi începuturile vastului sau demers, de-acum temeinic
prefigurat, pe linia eruditiei si magicului, viziune prin care se
regenereaza viata." (p. 32)
Demersul lui Gherasim Rusu-Togan pare a fi "istoric"; scopul
sau aparent este descrierea etapelor de viata în care Hasdeu
a ajuns sa-si aseze opera tot mai temeinic în spatiul culturii
românesti. Dar rostul discursului este altul: reinterpretarea
raporturilor pe care le-a avut Hasdeu cu cultura noastra populara;
asa încât, demersul nu capata însusirile unui eseu
de istorie a literaturii, cât ale unuia de filosofie a culturii,
o filosofie însa foarte apropiata, ca metoda, de critica literara,
de literatura comparata si de cercetarea etnologica, trecând
însa, prin problemele tematizate, dincolo de toate acestea.
Capitolele urmatoare, cu exceptia ultimului, semnaleaza contributiile
lui Hasdeu la teoria folclorului, la interpretarea stiintifica a "culturii
poporane"; sunt elogiate exegezele comparativiste în domeniul
speciilor si motivelor folclorice si "intentia enciclopedica
asupra culturii populare" recunoscuta în celebrele sale
Chestionare. Toate acestea pregatesc "teza" finala a interpretarii
operei lui Hasdeu: Etymologicum Magnum Romaniae constituie, din perspectiva
operei de reevaluare a culturii populare, o "prefigurare de mitologie
româneasca".
Folosind un stil accentuat romantic, cu un ton metaforic acut, întemeindu-si
însa judecatile de valoare nu numai pe spontaneitate, de altminteri
necesara unei opere de interpretare, ci si pe o bibliografie reprezentativa,
Gherasim Rusu-Togan ne propune o imagine a "Magului de la Câmpina"
cu totul veridica, în care aspectul acestuia de cercetator al
fenomenului culturii populare cu instrumentele stiintei este intentionat
accentuat: "B.P. Hasdeu îsi afla locul statuar între
faclierii care au dus culturii noastre populare cel mai distins omagiu,
mulând din materialul sau proaspat si reavan o stiinta."
(p. 178)
Sansa unei carti "critice" consta în deschiderea pe
care ea o instituie în privinta posibilitatilor de receptare
a obiectului interpretarii. Cartea pe care o prezentam foloseste,
cred, aceasta sansa. Exista în cuprinsul ei un loc deosebit
de semnificativ pentru o posibila reordonare (si re-interpretare,
re-evaluare) a culturii românesti chiar din perspectiva filosofiei
culturii. Este vorba despre o comparatie între doua personalitati
ale culturii noastre din a doua jumatate a secolului al XIX-lea: B.P.
Hasdeu si Titu Maiorescu, având drept criteriu nu atât
opera, cât atitudinea lor în fata vietii. Este o parte
care ne descopera si talentul portretistic al autorului. Hasdeu "se
inventeaza" si se conduce, am putea spune, dupa valorile "moralei
de stapâni", cu o expresie a lui Nietzsche; Titu Maiorescu,
însa, "inventeaza", îsi inventeaza un trecut
"aristocrat", riscând pierderea de sine, conducându-se
dupa valorile unei "morale de supusi" (folosind cuvintele
aceluiasi Nietzsche). Opozitia dintre atitudinile celor doi fata de
viata (care cuprinde si atitudinea fata de propria creatie) este evidenta,
daca acceptam felul în care sunt prezentate ele în carte.
Dar ne putem întreba: Nu cumva însasi cultura româneasca
s-a asezat, începând cu a doua jumatate a secolului al
XIX-lea, în matca acestor doua "curente", corespunzatoare
celor doua atitudini, delimitând doua tipuri de creatie? Este
o întrebare doar sugerata de cartea pe care o prezentam. Raspunsul
nu poate fi dat dintr-o data, ci numai în urma unor îndelungi
cercetari cu instrumente potrivite acestei idei ordonatoare. S-ar
putea însa ca ideea însasi sa fie respinsa, caci ea poate
induce o reactie de prestigiu la unii dintre cunoscatorii fenomenului
cultural românesc, care nu ar fi dispusi sa accepte interpretari
ale acestuia pe temeiul unor valori care ar putea sa apartina nu numai
moralei de stapâni, ci si celei de supusi.
Cartea lui Gherasim Rusu-Togan, scrisa într-o cheie filosofica,
sporeste constiinta asupra valorii unei opere privita, odata, ca una
dintre cele mai reprezentative pentru cultura româneasca. Ea
se instituie într-o proba pentru nevoia noastra de a reveni
asupra creatiei lui B.P. Hasdeu, pentru ca astfel cultura româneasca
actuala sa dobândeasca o mai buna cunoastere de sine.