Din
departare, talia paduroasa a locului si asezarea nelinistita a cetii
pareau ca rastoarna ordinea privirii, care lasa sa-i scape imagine
dupa imagine.
Peisajul este un pretext, ca atare, un început al sensibilitatii.
Aceasta vaga expresie a frumusetii, care este peisajul Câmpinei
strecurat în ochii privitorului din departare, este ca o rasuflare
scapata, fara voie în ton; o rasuflare rastignita si camuflata
asemenea esecului în ochii uimiti ai celui ce abia începe
viata.
Când poti spune ca ai intrat într-un oras? Dupa o minima
exigenta, atunci când te prinde oboseala în spatiul
lui "fizic" si esti nevoit sa te odihnesti macar câteva
clipe. Dar când poti crede ca-i apartii?
Atunci când esti ca el: ca silueta lui, vazuta din departare,
ca rasuflarea lui rastignita contemplata minute în sir pentru
a savura misterul identitatii tale cu lumea acestei sfortari.
Suntem prea grabiti: trecatori alertati de iluzia desfatarii "finale".
Împacati cu nestatornicia, pierdem dimensiunea "ecologica"
a bunei stari; toate legaturile noastre sunt pervertite de competitie.
Aceasta sa fie, acum "regula" omenescului? Daca da, atunci
viata orasului acestea este dupa "legea" celor care l-au
facut. Corupta si intelectuala, cu o moralitate îndoielnica,
dar cu o gratie debordanta a practicarii conventiei si divertismentului;
el îsi masoara, totusi, statura cu bucuria de a primi, iar
si iar, oameni.
Nu i-am înteles niciodata "pasiunea" aceasta nestapânita
de a reglementa si statua, de a ierarhiza si norma. L-am privit
cu ochii de la început, din departarea tonica a trecatorului
care ramâne o clipa suspendat, cu amintirea, de o evidenta.
Dar i-am atins limitele calme ale geografiei sale paduroase, i-am
înteles departarea de sine însusi, ratacirea, si l-am
facut, pentru o clipa, raspunzator de propria-mi nedelicatete.
Poti sa judeci un oras asa cum judeci un om; îi spui ca si-a
ravasit amintirile, ca si-a pierdut speranta; îl îndemni
sa se linisteasca si sa-si asculte adevarul. De aceea se cade a
vorbi despre el cu linistea nedisimulata a cuvântului potrivit
si poate chiar cu tacerea expresiva care-i sporeste misterul. Pentru
ca ce-i un oras, daca nu un mister a carui fata nevazuta este chiar
omul care-l locuieste.
Câmpina este ca mine si ca fiecare "judecator" -
locuitor al ei.
Viorel
CERNICA
(Apãrut
întâi în "Evenimentul social si arrtistic"
nr.22/octombrie 1993)
|