ARHIVA
Revistã de culturã
supliment al revistei ZARVA
Câmpina - ROMÂNIA

contact: dochia@starpulse.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sus

Despre istoria cãlâie

Demult, pe la începutul erei crestine, un Sfânt Pãrinte nãscut în Nordul Africii, dar trãitor, o vreme, în Cetatea Romei, îi mângâia, de la distantã, pe romanii jefuiti si necinstiti de gotii lui Alaric (în anul 410, acestia au cucerit Roma si au jefuit-o timp de trei zile), spunându-le cã nenorocirile istoriei sunt supradimensionate de oameni, de cei care le trãiesc. În fond, ce înseamnã suferinta romanilor de-atunci sau din alte împrejurãri ale istoriei, sustinea Augustin, pe lângã Calvar? Istoria nu este decât un interludiu al vietii vesnice, pentru cei alesi de Dumnezeu, iar pentru ceilalti, cu mult mai multi decât cei alesi, doar un loc ce le confirmã, într-un fel, lipsa salvãrii. Unii dintre oameni sunt cetãteni în Cetatea lui Dumnezeu, dar nu se pot aseza acolo decât dupã viata pãmânteascã; ceilalti sunt cetãteni în cetatea terestrã, adicã viata lor nu se consumã într-un alt loc decât Pãmântul. Asadar, orice întâmplare istoricã este neînsemnatã; Cãderea si Calvarul sunt momentele de crizã ale umanitãtii si ele sustin Istoria.
Putem noi întelege, din astfel de vorbe, cã existã Istoria, adicã istoria adevãratã, dar existã si istorie? Prima are de-a face cu divinul si cu relatia omului cu acesta si nu-si gãseste ratiunea de a fi în sine, ci în vesnicie; cea de-a douã se crede suficientã siesi, gãsindu-si rostul în prezentul vietii oamenilor unui timp. Prima este Istoria vie si treazã; cea de-a doua este istoria cãlâie.
Perceptia comunã despre istorie si viatã este cu totul deosebitã fatã de cea de origine augustinianã. Toti suntem tentati sã socotim timpul istoric al vietii proprii - destul de scurt, la scara Istoriei - ca fiind cel mai însemnat dintre toate timpurile; toti avem sentimentul cã, într-un fel, trãim Timpul ca atare, nu doar un timp local, care va trece, asemenea celorlalte, într-o umbrã din care îl mai scoate, dar nu întreg, ci pe fragmente, câte un istoric curios. Noi însine punem un mai mare pret pe istorie decât pe Istorie. Si, poate, pe bunã dreptate, cãci credem cã nu suntem chiar atât de puternici încât sã uitãm de viata noastrã, asa cum ea curge dupã canoane politico-militare.
Vremea noastrã este agitatã de câteva sãptãmâni încoace. M-am gândit la vorbele lui Augustin si a trebuit sã le iau în seamã cu mult mai atent decât as fi putut crede atunci când le-am aflat. Sã fie aceastã agitatie una “istoricã”? Sã fi intrat istoria în perioada sa de împlinire (finalitate) apocalipticã? Ceea ce se întâmplã îngãduie sentimentul cã istoria si-a iesit din somnolentã; pe de altã parte, având în fatã vorbele inspirate ale unui convertit veritabil - Augustin - nu se poate sã nu te gândesti la nimicnicia vremurilor - oricãror vremi - si la desertãciunea desertãciunilor: timpul ce se hrãneste cu vietile noastre atât de însemnate pentru noi, dar atât de banale pentru Istoria însãsi. Nu sunt singurele vremi agitate si fãrã vreun rost semnificativ în “scenariul universal al devenirii omului”. Însusi evenimentul “roman” care a îngãduit aprecierea lui Augustin s-a dovedit a fi prea mic; la scarã universalã, desigur. Si nu de putine ori, ceea ce pãrea a fi mic si nesemnificativ pentru durata în care se integra, a izbutit sã-si dovedeascã forta de a însemna omenescul si de a-l potenta. Exigentele prezentului nu sunt totdeauna aceleasi cu exigentele viitorului sau ale vesniciei.
Este clar astãzi, de exemplu, cã rãzboiul din Vietnam si cel din Coreea, din perioada postbelicã, sunt palide, în semnificatia lor istoricã, fatã de fenomenul literaturii sud-americane, miscarea hippy sau muzica rock de avangardã a anilor ‘60-’70. Cine putea credita în deceniul opt pãtrunderea consistentã în constiinta istoricã a umanitãtii a unui fenomen – hippy – care pãrea foarte asemãnãtor cinismului antic si atât de slab în reordonarea spatiului public, încât a fost socotit mai degrabã un fenomen de psihologie socialã sau economic, sau, în cel mai onorabil mod, un fenomen moral circumstantial si determinat de anumite inegalitãti sociale? Si cine, pe fondul unei literaturi universale semnificativã numai în functie de criterii europene, putea accepta, la jumãtatea secolului al XX-lea, cã o literaturã “localã” – cea sud-americanã – va deveni normã (canon) pentru cultura contemporanã?
Desigur, cele douã rãzboaie amintite au lãsat urme adânci în vietile unor oameni, chiar în constiinta contemporanilor si a celor apropiati de acestia în timp. Astfel de evenimente nu pot fi trecute usor cu vederea, din acest unghi al vietii persoanelor implicate direct. Numai cã ele nu au atins fibra istoricã propriu-zisã a fiintei umane, asemenea celor trei miscãri culturale amintite. Au fost, în istorie, multe rãzboaie, despre care nu mai stiu decât câtiva istorici sau elevii care sunt obligati la scoalã sã afle câte ceva despre ele, dar pe care toti, chiar si istoricii, le privesc asa cum se cuvine unor fapte istorice trecute: cu întelegere si cu uitares. Au fost însã si altfel de fapte, care nu numai cã nu s-au uitat, ci au provocat o rãsturnare a constiintei oamenilor, o reordonare a prejudecãtilor lor, care au intrat în Istoria noastrã veritabilã, pe care nu le mai stim ca atare, asa cum nu mai stim despre rãzboaie, dar pe care le stim într-un chip esential: suntem potrivit normelor pe care ele le-au impus lumii. Faptele culturale mari sunt de acest fel. Unul dintre marii împãrati romani, totodatã si important filosof apartinând Scolii stoice, anume Marcus Aurelius (a trãit în secolul al II-lea dupã Hristos, asadar ceva mai devreme decât Augustin), sustinea cã memoria colectivã – chiar Istoria însãsi, am putea spune noi – îi retine, cu mai mare respect, interes si utilitate, pe Socrate, Platon, Aristotel, decât pe Cezar, Octavianus sau Traian. De ce? Pentru cã acestia din urmã au fost oameni ai vremii lor si ai unei ipostaze a istoriei – e vorba despre istoria politico-militarã – oameni la mare pret pentru contemporani, dar putin semnificativi pentru Istorie. Dimpotrivã, cei mari în Istorie pot trece aproape necunoscuti printre contemporani; oricum, fapta lor nu este re-cunoscutã, în dimensiunea sa ecumenicã, nici mãcar de cei apropiati: e si cazul celor trei filosofi greci.
De ce se întâmplã astfel? Pentru cã firea noastrã se modeleazã dupã tipare culturale, în vreme ce viata noastrã, a fiecãruia dintre noi, este dominatã de evenimente precum rãzboaiele. Se cuvine însã a tine seama, atât cât este cu putintã, de ambele fapte: si de cele culturale, care au de-a face cu firea noastrã cea adâncã, dar si cu cele politico-militare, de care viata noastrã se simte atât de afectatã. Sã nu uitãm însã cã viata este dupã ordinele firii.
Istoria doarme atunci când oamenii pretuiesc cu mult peste mãsurã faptele politico-militare, uitând de cele culturale. Iar aplecarea încovoiatã asupra “importantei istorice” a unor evenimente din prima categorie consumã energie umanã pretioasã; de aceea devenim, pentru un timp, somnambuli ai Istoriei (veritabile), dar mult-prea-cunoscãtori (“experti”) ai celei mici. E neîndoielnic faptul cã acum Istoria doarme. Dovada cea mai clarã o avem în concentrarea noastrã abuzivã asupra evenimentelor politico-militare actuale.
Doarme istoria; dar puteti cãlca apãsat cu cizme soldãtesti peste trupul ei, cãci nu e nici un pericol sã se trezeascã; deocamdatã. Iar istoria aceasta, în care conteazã doar “contemporaneitatea”, este cãlâie si plãpândã: de aceea e atât de agitatã si nerãbdãtoare sã se consume în acte pe care ea le crede ca fiind singurele “istorice”: rãzboaiele.
Mã veti întreba, poate, ce cred eu despre acest somn al istoriei si despre mijloacele pe care le-am putea folosi pentru a o trezi; cãci, se întelege, ne e mai de folos istoria vie si treazã decât cea dormitândã si somnambulicã. E o singurã cale: aceea a revenirii omului la firea sa culturalã si la interesul pentru fapta ziditoare de sine.
Mai mult nu vã pot spune, cãci si eu, asemenea dumneavoastrã, cititorule, dorm odatã cu istoria. Iar mai sus, doar v-am povestit un vis. Ne-am îndepãrtat, însã, mult de vremea în care visul mai însemna ceva pentru oameni; doar trãim în istoria cãlâie. Asa încât, somn usor si victorie (în rãzboi)!

Viorel Cernica