"Lupta
însãsi catre înaltimi e de ajuns pentru a umple
un suflet omenesc"
Adrian
Dumitrescu
Filmul
vietii noastre pare de multe ori absurd. Privim în trecutul
nostru fondat pe amintiri si vedem atât de multe ocazii în
care am actionat în zadar si am facut lucruri paradoxale. Privim
în viitorul incert al sperantelor noastre si ne putem imagina
momente când vom fi fortati sa facem compromisuri dureroase
si sa ne tradam idealurile pe care le consideram sacre. Nu avem constiinta
unui tel direct, unic, pe care sa îl urmam de-a lungul întregii
noastre existente. De cele mai multe ori, în lumea din jurul
nostru, raul, nedreptatea si urâtul par sa fie mult mai puternice
decât binele, frumosul si dreptatea. Lupta vietii noastre este
în zadar. Nu întelegem de ce trebuie sa mergem mai departe
în acest fel. Sunt momente când se naste o întrebare
cutremuratoare. O întrebare al carei raspuns determina directia
unei vieti sau sfârsitul ei. Întrebarea este : "Merita
viata sa fie traita?". Întrebarea se defineste ca fundamentala.
Un raspuns alternativ ne va arunca din nou În vâltoarea
vietii, garantându-ne însa si o viitoare reîntoarcere
la aceasta întrebare. Un raspuns negativ complica lucrurile.
Pentru ca singura alternativa la viata care nu merita traita pentru
ca nu ofera omului nimic pe masura efortului sau, este moartea. Si
totusi moartea nu pare a fi o alternativa. Paradoxal, nici viata si
nici moartea nu sunt solutii pentru cel care a hotarât ca viata
nu merita sa fie traita.
Recunoscând lipsa de solutii a celui care hotaraste ca viata
nu are valoare pe masura efortului care este investit în ea,
filosoful francez Albert Camus trateaza extensiv tema vietii, introducând
ideea de absurd, ca recunoastere superioara a zadarniciei vietii.
Pentru a sintetiza conditia ingrata a omului care este confruntat
direct cu absurdul vietii Camus apeleaza la mitul lui Sisif. si, propunând
acest mit de esenta biblica, filosoful francez ne propune si o cale
de urmat pentru omul care vede absurdul. Iata mitul:
"Zeii îl osândira pe Sisif sa rostogoleasca întruna
o stânca pâna în vârful unui munte, de unde
piatra cadea dusa de propria ei greutate. Socotisera cu oarecare dreptate
ca nu exista pedeapsa mai mare decât munca zadarnica si fara
speranta. (...) Daca îl credem pe Homer, Sisif era cel mai întelept
si cel mai prudent dintre muritori În legatura cu pricinile
pentru care a ajuns truditorul inutil al infernului ( ) este
învinuit ca si-ar fi îngaduit unele libertati fata de
zei, carora le-a tradat secretele Homer ne povesteste de asemenea,
ca Sisif pusese moartea în lanturi. (...)
Se întelege, fara îndoiala, ca Sisif este eroul absurd
atât prin pasiunile cât si prin chinul sau. Dispretul
fata de zei, ura fata de moarte si dragostea lui pentru viata i-au
adus acel supliciu teribil al fiintei care se chinuie perpetuu pentru
ceva care nu va fi niciodata terminat. E pretul care trebuie platit
pentru pasiunile de pe acest pamânt
Acest mit este tragic pentru ca eroul sau este constient. Într-adevar
care ar fi chinul lui, daca la fiecare pas ar fi îmbarbatat
de speranta în izbânda?...
Fericirea si absurdul sunt doi copii ai aceluiasi parinte. Ei sunt
nedespartiti.
( ) "Socot ca totul e bine", spune Oedip, si aceste
cuvinte sunt sacre. Ele rasuna în universul salbatic si limitat
al omului. Ele învata ca totul nu este, n-a fost epuizat Ele
izgonesc din aceasta lume un Dumnezeu care patrunsese în ea
odata cu insatisfactia si cu gustul pentru durerile inutile. Ele fac
din destin o problema a omului care trebuie rezolvata între
oameni.
Toata bucuria tacuta a lui Sisif e aici. Destinul sau îi apartine.
Stânca lui este lucrul lui. Tot astfel, omul absurd, când
îsi contempla chinul, face sa amuteasca toti idolii. În
universul dintr-o data întors la tacerea sa, se înalta
miile de voci uimite ale pamântului.
Chemari inconstiente si tainice, invitatii ale tuturor chipurilor,
iata reversul necesar si pretul victoriei. Omul absurd spune da si
efortul sau nu va înceta niciodata. Daca exista un destin personal,
în schimb nu exista destin superior, sau cel putin exista doar
unul singur pe care el îl socoteste total si vrednic de dispret.
( ) El se stie stapânul zilelor sale. În acea clipa
subtila când omul se apleaca asupra vietii sale, Sisif, întorcându-se
la stânca, contempla acel sir de fapte fara legatura care devine
propriul sau destin creat de el, unit sub privirea memoriilor sale
si în curând pecetluit de moarte. Astfel, încredintat
de originea pe deplin omeneasca a tot ce-i omenesc orb care vrea sa
vada si care stie ca moartea nu are sfârsit, el nu se opreste
niciodata. Stânca se rostogoleste si acum.
( ) Sisif ne învata fidelitatea superioara care îi
neaga pe zei si înalta stâncile. Si el socoteste ca totul
e bine Fiecare graunte al acestui munte plin de întuneric
alcatuieste o lume. Lupta însasi catre înaltimi este de
ajuns pentru a umple un suflet omenesc. Trebuie sa ni-l închipuim
pe Sisif fericit."
Sisif este omul care, în absolut, nu mai poate sa astepte nimic
de la existenta sa. Este condamnat ca, pentru totdeauna, sa rostogoleasca
o stânca în susul unui munte, pe o panta abrupta, având
continuu constiinta faptului ca va vedea stânca rostogolindu-se
din nou la vale. Efortul lui Sisif este teribil. Nu exista nici o
rasplata pentru acest efort si, mai mult, efortul în sine nu
are vreo finalitate. Iar Sisif stie acest lucru. Sisif este stramosul
spiritual al fiecarui om care s-a întrebat vreodata daca viata
merita traita. Zadarnicia lui este, pastrând proportiile, si
zadarnicia noastra. Dar atunci dorinta noastra de renuntare ar trebui
sa fie si dorinta lui de renuntare, amplificata la infinit. Mintea
ne spune ca Sisif ar trebui sa renunte la viata sa. Dar Sisif continua
sa rostogoleasca stânca care îi este destinul.
Neîncetat si neobosit Sisif nu renunta si merge mereu mai departe.
De ce? Trebuie sa existe ceva care sa compenseze chinul luptei cu
stânca. Trebuie sa existe o ratiune care sa aiba puterea de
a îl mentine pe Sisif în planul existentei sale aparent
sordide. Si aceasta ratiune este, aparent paradoxal, tocmai absurdul.
Sisif constientizeaza absurdul vietii sale. El vede cum clipele si
actiunile vietii sale se însira fara legatura pe axa timpului.
Sisif neaga zeii care l-au condamnat la o eternitate de chin. El este
fiinta care se lupta perpetuu pentru ceva ce nu va putea termina nicicând.
Stie ca mântuirea sa nu exista, pentru ca nu exista zeu care
sa îl mântuiasca. Rostogolirea neîncetata a stâncii
îi permite lui Sisif sa priveasca. Privind în jurul sau
el vede absurdul si îl accepta. Si privind în sine Sisif
gaseste raspunsul privind viata. Absurdul îi arata ca el, Sisif,
este totul. Nimic nu se gaseste deasupra sa. El este cel mai înalt
punct al universului sau. Sisif descopera astfel, în absurdul
pe care noi adesea alegem sa îl ignoram, fericirea. Cele doua
sunt nedespartite. Iar cel care, asemenea lui Sisif, accepta absurdul
descopera fericirea unei fidelitati superioare, fidelitatea fata de
sine. Viata merita traita, pentru ca ofera omului posibilitatea de
a descoperii absurdul. Iar absurdul genereaza fidelitatea superioara
fata de sine care conduce la fericire.
Daca Sisif este stramosul celor care se întreaba daca viata
merita sa fie traita si absurdul vietii sale nu este decât absolutizarea
absurdului care ne înconjoara si pe noi în fiecare moment
al vietii noastre, atunci suntem datori sa preluam de la Sisif nu
numai revolta continua, distrugerea oricarui idol si munca neîntrerupta
dedicata unei cauze ce nu poate fi atinsa, ci si sentimentul de fidelitate
fata de noi însine. Aceasta fidelitate face ca viata sa merite
traita. Pentru ca ne apartine. Pentru ca este absurda. Si viata absurda
trebuie sa ne conduca nu spre renuntare si spre pierdere de sine ci
spre fericirea care izvoraste din redescoperirea de sine în
mijlocul absurdului. Daca Sisif, incomparabil mai împovarat
decât noi, poate fi considerat fericit, noi suntem datori sa
descoperim fericirea.
Absurdul este peste tot în jurul nostru. Trebuie sa îl
privim si sa acceptam ceea ce suntem. Si astfel vom descoperi fericirea
care vine din absurd. Cum spunea Camus: "lupta însasi catre
înaltimi e de ajuns pentru a umple un suflet omenesc".