Uneori,
câte un fragment din istoria filosofiei sau chiar din istoria
culturii cade în desuetudine datorita unei inapetente hermeneutice.
E drept, daca se întâmpla astfel, putem banui ca e vorba
doar despre acel fragment istoric, ca el ar fi de vina pentru faptul
ca nu atrage interpretarea, ca nu este destul de puternic în
a ramâne atractiv pentru atitudinea hermeneutica. Totusi,
conjuncturile politice si culturale pot abate interpretarea însasi
de la calea sa fireasca, fiind trecute astfel în umbra creatii
valoroase, pentru a fi vizate opere de valoare îndoielnica;
asadar, putem vorbi si despre o "vina" a interpretarii,
care, motivata defectuos, nu se îndreapta catre creatiile
ce înca ne-ar mai putea vorbi. Cu istoria filosofiei românesti
s-a întâmplat, cred, la fel, într-o perioada în
care judecarea valorilor culturii noastre nu era un act liber, ci
impus prin criterii straine culturii si cu atât mai mult filosofiei.
Astfel, au disparut din raza interesului nostru cultural lucrari
care au contribuit la însasi constituirea culturii românesti
în forma în care o avem astazi. Tocmai de aceea, un
plan editorial care îsi propune republicarea unor astfel de
lucrari uitate - si care, pe deasupra, înfaptuieste ceea ce
îsi propune - este de apreciat si, mai mult, de consacrat,
cultural, prin atitudini evaluatoare corespunzatoare.
Realitatea filosofica româneasca nu este una neproblematica,
lipsita de accente autonegatoare, de "atitudini lautaresti",
cum spunea Constantin Noica, sau de încercari de îndepartare
de "matricea stilistica" proprie, în intentia apropierii
de problematica învesnicita a filosofiei si onorata aiurea.
Dorinta de a fi la înaltimea marilor înfaptuiri filosofice
ca si aceea de a fi contemporan cu creatorii recunoscuti în
acest domeniu sunt atitudini nu doar firesti, ci chiar necesare
pentru o cultura ce are grija de sine.
Dar a avut grija de sine cultura româneasca, atâta vreme
cât, dezorientata, îsi cauta firea în afara de
sine? Oricum, îmi pare ca dupa 1989, cultura româneasca
a început sa aiba grija de ea, cu toate ca - sau tocmai pentru
aceasta - diversitatea punctelor de vedere asupra conditiei sale
a devenit un fel de propriu al sau. Prin aceasta grija de sine a
fost reinstituit demersul reflexiv, de lamurire de sine, în
cultura româneasca.
Un anumit punct de vedere în privinta culturii românesti
pe un fragment semnificativ al ei - gândirea identitara -
si un anumit gest de grija fata de ceea ce s-a produs valoros la
noi, odinioara, în planul problemei identitatii culturale,
recunoastem în cartea profesorului Constantin Schifirnet*
pe care o recenzam, carte ce aduna studiile introductive la mai
multe volume aparute în Colectia Ethnos de la Editura Albatros,
precum si alte studii publicate în reviste, toate având
ca tema identitatea culturala româneasca si drept concept
structurant "ideea nationala". Autorul îsi propune
sa înfatiseze "contributia gândirii românesti
la cunoasterea unei teme atât de controversata cum este cea
despre etnic, national, nationalism". Studiile din acest volum
prezinta opiniile unor oameni de cultura români în privinta
identitatii noastre etnico-psiho-culturale si, totodata, schiteaza
o teorie asupra identitatii culturale românesti. Materialul
cartii este ordonat în cinci parti: Conceptul de etnic si
natiune; Natiune si stat; Psihologie etnica si cultura nationala;
Natiune si religie; Natiune, timp si revolutie.
Am putea crede ca în era "postmoderna", marcata
de prefaceri semnificative în planul gândirii politice
(a se vedea conceptul de postdemocratie) si în cel al filosofiei
(a se vedea ideea despre sfârsitul filosofiei, distructia
conceptelor ontologiei, apusul gândirii, gândirea slaba
etc.), o lucrare despre "ideea nationala" nu este binevenita.
Totusi, vom putea întelege fenomenul "postmodern",
cu toate prefacerile politice si culturale pe care le instituie,
daca nu ne vom lamuri în privinta "ideii nationale"
în cultura noastra? Apoi, autorii români care au tematizat
aceasta problema au tacut definitiv? Sau, dimpotriva, ei au pus
probleme semnificative si pentru noi? Geneza moderna a ideii nationale
raspunde la astfel de întrebari si dovedeste, prin ea însasi
si prin cartile pe care studiile cuprinse în volum le-au prefatat,
ca tema gândirii identitare are înca forta în
spatiul nostru cultural si ca ea va fi potentata - si nu numai la
noi - în conditiile accentuarii procesului de globalizare.
Caci nelamuriti în privinta identitatii proprii nu vom putea
participa la unitatea cultural-politica ce se prefigureaza în
Europa; nestiind de noi, nu avem ce cauta acolo unde se întâlnesc
numai cei ce vor sa potenteze valori create, pâna acum, în
matricea lor culturala. Republicarea unor lucrari apartinând,
prin problematica, spatiului identitar românesc, este un fapt
cultural semnificativ si, cred, important pentru cunoasterea si
re-cunoasterea de sine a culturii noastre.
Cartea de care ne ocupam are, cum spuneam, o semnificatie dincolo
de suma studiilor pe care le aduna; din ea putem retine schita unei
teorii asupra genezei culturii noastre moderne si a filosofiei românesti
ca element al acesteia, teorie bazata pe valorificarea traditiei
culturale românesti, pe valorizarea operelor de seama ale
acesteia, îndeosebi a acelora care au tematizat "ideea
nationala". Abordând temele nu dintr-un unghi ideologic,
ci dintr-unul mai degraba stiintific, lucrând potrivit unui
plan si folosind metode de analiza multinivelara si comparativa
a faptului cultural, propunând ipoteze de lucru si cautând
temeiuri suficiente pentru ideile sustinute, autorul realizeaza
un discurs istorico-critic asupra ideii nationale, pornind de la
felul cum aceasta apare în scrierile autorilor români
din sec. al XIX-lea si al XX-lea.
Autorul socoteste ca exista o "conceptie unica de cunoastere
a lumii" proprie unui popor, conceptie integrata în cultura.
În privinta culturii si civilizatiei noastre moderne, s-ar
putea sustine ca edificarea sa a fost posibila prin preluarea unor
"tipuri de gândire" apartinând civilizatiei
apusene. Afirmatia este, desigur, riscanta, data fiind o alta idee
a autorului: cultura unui popor este expresia modului sau unic de
a fi în lume. Interpretarile la textele publicate în
Colectia "Ethnos", cuprinse în volumul de fata,
tind catre împacarea acestor doua idei ce par a fi opuse.
Autorul adera, tacit, la o pozitie înnobilata de traditia
noastra culturala: formele apusene, desi goale de continut în
momentul adoptarii lor, au modelat, în timp, "materialul
românesc", ceea ce dovedeste ca acesta nu este cu totul
diferit de cel occidental. Totusi, însusi "fondul spiritual
românesc impunea si un mod de gândire propriu".
Demna de a fi consemnata este ideea filosofiei occidentale ca o
"filosofie locala". Asadar, tocmai acea filosofie care
s-a perceput pe sine ca fiind universala, care a iscat în
diverse culturi discutii, polemici cu privire la universal si local
în filosofie, este ea însasi locala. Felul în
care autorul gândeste argumentatia acestei ideii are si sensul
deschiderii unui spatiu al discursului în care capata semnificatie
tema posibilitatii filosofiei românesti. Autorul este convins
ca o filosofie "se structureaza si în raport cu cultura
în care fiinteaza"; iar cultura româneasca, având
ca temei spiritualitatea ortodoxa si ca mediu de afirmare un spatiu
situat "la raspântii de culturi si civilizatii",
a îngaduit, ca element al constiintei sale de sine, o filosofie
"a natiunii române care confera expresie rationalitatii
si cugetarii românesti".
Lucrarea prof. C. Schifirnet reactualizeaza contributii semnificative
pe itinerariul gândirii românesti despre propria-i identitate.
Acesta este motivul pentru care ea ocupa, din chiar primul ei ceas
"public", un loc ce nu va putea fi nesocotit de cei care
cauta sa se lamureasca în privinta destinului culturii românesti.
Viorel
CERNICA
*
Constantin Schifirnet - Geneza moderna a ideii nationale. Psihologie
etnica si identitate româneasca, Bucuresti, Editura Albatros,
2001.
|